Vegforum Øst–Vest svarer Halleraker: Høyre støtter misbruk av felleskapets midler

I spørsmålet om øst–vestforbindelsene synes Høyres fokus på samfunnsøkonomisk lønnsomhet å være fraværende, skriver Nicolai Østhus.

I spørsmålet om øst–vestforbindelsene synes Høyres fokus på samfunnsøkonomisk lønnsomhet å være fraværende, skriver Nicolai Østhus.

DEBATT: Vegforum Øst–Vest jobber ikke for flere veier til Bergen via Sogn og Fjordane. Vi jobber primært for E134, som ifølge Statens vegvesen (SVV) er det mest lønnsomme veiprosjekt i Norge, og særskilt dersom det etableres en arm mot Bergen. Ifølge SVVs øst–vestutredninger vil en utbygging av E134 med arm til Bergen gi en samfunnsøkonomisk lønnsomhet på 26 milliarder kroner, mens en utbygging av Rv7 over Hardangervidda til sammenligning har en samfunnsøkonomisk lønnsomhet på minus 12 milliarder, det vil si en forskjell på 38 milliarder kroner. De KVU-rapporter som SVV senere har utarbeidet (Gvammen–Vågsli og Gol–Voss) bekrefter i hovedsak de konklusjoner som SVV trakk i øst–vestutredningene. Det er med andre ord ikke likeverdige prosjekter vi snakker om. Det er en ”verden” i forskjell i favør av E134 med Bergens-arm.

Av Nicolai Østhus
Vegforum Øst–Vest

Intensjonene bak øst–vestutredningene var som kjent å identifisere veialternativ med størst samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Dette har SVV gitt et krystallklart svar på. Selv med den overbevisende dokumentasjon som er fremlagt, prøver dere Høyre-representanter på Stortinget like fullt å undergrave intensjonene bak øst-vest utredningene ved å bekjempe armen mot Bergen. Dette er for øvrig ikke noe nytt, jf. Høyres tidligere kamp mot Jondalstunnelen.

Hva er så de bakenforliggende årsaker til at E134 (med arm til Bergen) fremstår som den desidert beste øst-vestforbindelsen? Jo, forklaringen ligger etter vår mening i at E134 vil kunne betjene de tunge befolkningsområder på Vestlandet sør for Sognefjorden (bl.a. strekningen Bergen–Stavanger) ved en vei som er felles fra Østlandet helt frem til Seljestad, dvs. på 70 prosent av veilengden. Dette er vel tilsvarende tankegods som ligger til grunn når Høyres store prestisjeprosjekt, kommunereformen (Meld. St. 14 (2014-2015)? Her er en grunntanke at når flere (kommuner) går sammen om å løse felles oppgaver, vil det oppnås samfunnsøkonomiske gevinster. Noe bedre eksempel på oppnåelse av store samfunnsøkonomiske gevinster ved at tunge befolkningsområder (Bergen, Haugesund og Stavanger) går sammen om å løse felles infrastrukturutfordringer (i en øst-vestforbindelse over Haukeli med arm til Bergen), finnes vel knapt i hele Norge.

Prinsippet om utbygging etter samfunnsøkonomisk lønnsomhet er ellers et prinsipp som Høyre tidligere har forfektet på praktisk talt alle områder. Selv jobber jeg i energiforsyningen, og også innenfor denne sektoren har Regjeringen (Høyre) sterkt fremholdt prinsippet om utbygging etter samfunnsøkonomisk lønnsomhet, senest i energimeldingen (Meld. St. 25 (2015–2016). I spørsmålet om øst–vestforbindelsene synes imidlertid Høyres fokus på samfunnsøkonomisk lønnsomhet å være fraværende.

Vi i Vegforum Øst-Vest kan ikke forstå at stortingsrepresentantene fra Høyre kjemper for det dårligste øst–vest-alternativet (Rv7) med de formidable merkostnader dette innebærer for samfunnet. Med Høyres kamp for Rv7 (fremfor Bergensarmen på E134) legger Høyre opp til et misbruk av felleskapets midler som vel knapt savner sidestykke i Norges veihistorie.

 

Share This