E134 Solheim–Bakka: Høringsuttalelse fra Vegforum Øst–Vest

Vegforum Øst–Vest har i brev av 5. februar 2014 til Statens vegvesen, Region vest, avgitt høringsuttalelse til planene for oppgradering av den 37 km lange strekningen på E134 mellom Solheim (Vindafjord kommune) og Bakka (Etne kommune).

Vegforum Øst–Vests forslag til ny trasé for E134 på strekningen Solheim–Bakka.

Vegforum Øst–Vests forslag til ny trasé for E134 på strekningen Solheim–Bakka.

I høringsuttalelsen vises innledningsvis til at Vegforum Øst–Vest har som formål å fremme E134 som sammenhengende og miljøvennlig hovedveiforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet i form av firefelts motorvei fra Ski til Bergen via Drammen, Kongsberg, Notodden N, Haukeli og Odda, og med avgreninger til Horten–Moss-sambandet, Skien og Haugesund.

Vegforum Øst-Vest skal arbeide for at utbyggingen skjer med prioritering av kort avstand og reisetid, med linjeføring som gir lavt antall høydemeter, og myk horisontalkurvatur som muliggjør fremtidig fartsgrense på 120 km/t, god ras- og vintersikkerhet, og at veien i størst mulig grad legges utenom bebygde områder og dyrket mark.

I tilknytning til det foreliggende planprogrammet for strekningen Solheim–Bakka hevder Vegforum Øst–Vest at E134 i fremtiden vil bli den desidert viktigste øst–vest forbindelsen mellom Vestlandet sør for Sognefjorden og Oslofjordområdet. Mens ca. 2,7 millioner mennesker sokner til veien i dag, vil dette øke til nærmere 4 millioner i 2030 (SSBs prognoser). Parsellen mellom Solheim og Bakka hevdes å være en viktig del av denne fremtidige hovedveiforbindelsen mellom Vestlandet og Østlandet, og representerer dermed en del av det overordnede stamveisystemet i landet.

Vegforum Øst–Vest mener at parsellen mellom Solheim og Bakka vil få et betydelig økt trafikkvolum i årene fremover. Dette skyldes primært gjennomføringen av Rogfast, som sammen med øvrige oppgraderingsprosjekter på E134 (nye Haukelitunneler med mer) vil innebære at Stavanger og Nord-Jæren får redusert reiseavstanden til Østlandet med rundt 10 mil, sammenlignet med strekningen E39 til Kristiansand og E18 videre mot Østlandet.

Etter Vegforum Øst–Vests oppfatning bør ambisjonsnivået vedrørende veistandard på denne viktige parsellen mellom Solheim og Bakka heves betydelig i forhold til de forutsetninger som er lagt til grunn i planprogrammet. En fremtidsrettet løsning på parsellen vil etter Vegforum Øst–Vests oppfatning innebære bygging av en firefelts vei. Ved eventuell gjennomføring av veien med lavere veistandard, fremholdes viktigheten av at det ved planlegging og gjennomføring tas høyde for at veien på sikt kan utvides til firefelts vei. Forøvrig mener Vegforum Øst–Vest at det er uheldig at Vegnormalene er lagt opp slik at veistandard primært velges ut fra trafikkmengde. Ut fra hensynet til nasjonale mål om blant annet redusert reisetid, burde også veiens funksjon som hovedveiforbindelse mellom to viktige landsdeler være styrende for valg av veinormal-standard.

I høringsuttalelsen er det nærmere redegjort for Vegforum Øst–Vests konkrete traséforslag for den aktuelle parsellen, som forøvrig samsvarer med forumets overordnede plan for hovedveiforbindelsen mellom Østlandet og Vestlandet, jevnfør kartskissen.

Share This